*
Ačkoli jsem se nikdy aktivně nevěnoval focení na kinofilm nebo dokonce vyvolávání v temné komoře, vždycky mě přitahovaly analogové přístroje a bavilo mne "hrát" si s tátovým fotoaparátem Praktica. Pohled skrz optický hledáček
a ostření na matnici spojené se směsí vůně kinofilmu a koženého pouzdra, pozorování pohybujících se lamel clony...
A nakonec ten zvuk - zvuk posuvníku kinofilmu a odklopení zrcátka v kombinaci se závěrkou.
Mazec. Tomuhle se prostě už nikdy nic nevyrovná.
Ačkoli jsem se nikdy aktivně nevěnoval focení na kinofilm nebo dokonce vyvolávání v temné komoře, vždycky mě přitahovaly analogové přístroje a bavilo mne "hrát" si s tátovým fotoaparátem Praktica. Pohled skrz optický hledáček
a ostření na matnici spojené se směsí vůně kinofilmu a koženého pouzdra, pozorování pohybujících se lamel clony...
A nakonec ten zvuk - zvuk posuvníku kinofilmu a odklopení zrcátka v kombinaci se závěrkou.
Mazec. Tomuhle se prostě už nikdy nic nevyrovná.
Časy kinofilmu definitivně patří nadšencům nebo umělcům, stará těla zaplavují bazary nebo se na ně práší na policích a sehnat špičkovej kinofilm je možná stejně těžký jako za totáče. Zatímco analogová těla i film nahradila digitální technika, zůstalo zde obrovské množství kvalitních manuálních objektivů, na které mnozí fotografové nedají dopustit ani dnes, v časech rychlého automatického ostření a stabilizace.
Proč?
Protože staré objektivy jednoznačně nabízejí výrazný charakter v kontrastu s jakousi sterilitou těch moderních, na kterou jsme zvyklí v podobě dokonalých portrétů na obálkách nejen módních časopisů. Zkrátka, je to trochu nuda, naneštěstí dotažená do extrému precizní digitální retuší a vygumováním všeho přirozeného.
Naštěstí vlna zájmu o starou techniku a její aktivní používání znovu stoupá a to hlavně díky výrobcům moderních bezzrcadlových fotoaparátů, kteří počítají s možností využití starých objektivů a pro jejich uživatele mají dobře promyšlený systém indikace manuálního ostření. V druhé řadě je tomu tak i díky firmám, jenž se specializují na vývoj software, který dokáže poměrně věrně emulovat dobové filmové materiály.
Proč?
Protože staré objektivy jednoznačně nabízejí výrazný charakter v kontrastu s jakousi sterilitou těch moderních, na kterou jsme zvyklí v podobě dokonalých portrétů na obálkách nejen módních časopisů. Zkrátka, je to trochu nuda, naneštěstí dotažená do extrému precizní digitální retuší a vygumováním všeho přirozeného.
Naštěstí vlna zájmu o starou techniku a její aktivní používání znovu stoupá a to hlavně díky výrobcům moderních bezzrcadlových fotoaparátů, kteří počítají s možností využití starých objektivů a pro jejich uživatele mají dobře promyšlený systém indikace manuálního ostření. V druhé řadě je tomu tak i díky firmám, jenž se specializují na vývoj software, který dokáže poměrně věrně emulovat dobové filmové materiály.